5 konkrete tips til, hvordan du kan opfatte skærmtid

6 min

Hvordan opfatter du ordet "skærmtid"? For mange har ordet en negativ klang og forbindes med dårlige vaner eller konflikter om begrænsninger, der sjældent holder. Barnet plager om at få lov til sidde længere og længere foran skærmen, mens du som forælder ønsker at skære ned på brugen. Det er vigtigt at indse, at der er forskellige former for skærmtid, og forskning viser, at interaktive, pædagogiske apps og tidlig træning i fx matematik har positive effekter på børns læring.


Retningslinjer for skærmtid

For at hjælpe både forældre og professionelle har WHO (World Health Organisation) og Svenska Barnläkarföreningen udarbejdet retningslinjer for brugen af skærmtid. Retningslinjerne baserer sig på, at flere forskningsresultater viser, at mere tid bruges på stillesiddende digitale medier, og at dette kan kobles sammen med en række sundhedsproblemer, som fx overvægt, nærsynethed og dårligere søvnkvalitet. Med retningslinjerne følger også råd, som ikke at lade skærmtiden påvirke eller forhindre andre vigtige aktiviteter såsom fysisk aktivitet, søvn og social tid sammen med familien.


Forskellige former for skærmtid

Forskningen og retningslinjerne fremhæver betydningen af ikke at lade skærmtiden forstyrre disse vigtige aktiviteter. Samtidig belyser man, præcis som vi på Albert, at pædagogisk skærmtid kan fremme barnets kognitive udvikling*. Med Albert får dit barn en både lærerig og sjov stund på samme tid, og en god begyndelse i skolefagene matematik, dansk og engelsk. Albert er altså et godt alternativ, når dit barn vil bruge tid foran skærmen.


Her kommer 5 tips til, hvordan du og din familie kan tænke omkring skærmtid, og hvordan I kan gøre den mere udviklende: 

  • Skab en rutine, der fungerer for jeres familie.

At bruge Albert i flere korte perioder i løbet af ugen er bedre end at bruge appen i en lang periode. Dette fordi aktiviteterne i appen træner dit barns evner i matematik, engelsk og dansk. Måske er det en lille stund efter morgenmaden, mens aftensmaden tilberedes eller når barnet kommer hjem fra en fritidsaktivitet, der er den bedste tid til at bruge Albert? Tiden lige før sengetid er bedre til at læse en bog eller lave noget andet beroligende sammen.

  • Se skærmtid som en mulighed for kvalitetstid sammen.

Giv denne stund med lærerig skærmtid et yderligere boost ved at sætte dig ned med dit barn og spille. Samhørigheden fremmer læringen og engagementet hos barnet, da du som forælder kan være et forbillede og vise, at matematik og sprog er vigtigt. Desuden kan du være der som en støtte og opmuntre barnet, når det går godt!

  • Hav et balanceret perspektiv på det digitale og det analoge.

Det ene behøver ikke at udelukke det andet, så brug gerne appen i kombination med analoge hjælpemidler. Lav opgaver i matematikbogen eller brug regning i hverdagssituationer, og komplementer med Alberts apps. Så får I let inkorporeret repetition, og indlæringen bliver både sjov og effektiv! 

  • Lærerig skærmtid efter fysisk aktivitet.

En stund med Albert efter udøvelsen af en fysisk aktivitet kan faktisk gøre godt! Dels fordi koncentrationen er forhøjet i 30 minutter efter en fysisk aktivitet, men også fordi dit barn på denne måde kan falde til ro.

  • Pædagogisk og sjovt uden for skolen.

I appen får dit barn, klædt som astronaut, mulighed for at lave øvelser i en eventyrlig verden og møde flere sjove karakterer! Gennem historiefortællingen og farver, former og lyd bliver indlæringen lettere. I Albert har din familie adgang til øvelser, der er skabt af pædagoger, til brug både i hjemmet og på farten.


Vil du vide mere?
Læs de aktuelle retningslinjer hos både WHO (World Health Organisation) og Svenska Barnläkarföreningen.

* Adams, C., Kubin, L., & Humphrey, J. (2023). Screen technology exposure and infant cognitive development: A scoping review. Journal of pediatric nursing, 69, e97–e104. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2022.12.013

Kom i gang allerede i dag!